Poradniki

Chargeback – dlaczego warto płacić kartą

ChargebackCo to jest chargeback i dlaczego (czasami) warto płacić kartą, nie tylko za wakacje

Przed nami sezon wakacyjno – urlopowy. Zapewne niektórzy z Was wyjechali już na upragniony urlop, inni odliczają dni, gdy w końcu na dwa czy trzy tygodnie tygodnie zostawią pracę, firmę i inne, codzienne obowiązki i wyjadą, oddając się błogiemu lenistwu albo wprost przeciwnie – postanowią spędzić ten czas w jak najbardziej czynny sposób.

Bez względu jednak na to, czy polecicie na drugi koniec świata, czy wyjedziecie tylko nad pobliskie jezioro lub góry, to wszędzie może zdarzyć się tak (odpukać), że nie będziecie zadowoleni z usług, które świadczy hotel, pośrednik turystyczny czy choćby firma, od której wypożyczyliście samochód. Warto wówczas skorzystać z usługi chargeback, dzięki której odzyskacie przynajmniej część poniesionych wydatków.

Zobacz czym jest chargeback i dlaczego warto płacić kartą (przynajmniej czasami).

 

Co to jest chargeback

Chargeback, inaczej obciążenie zwrotne, to proces inicjowany w imieniu klienta przez wystawcę karty polegający na zwrocie środków za nabyty towar lub usługę, jeśli okażą się one niezgodne z umową. Zwrot środków następuje w postaci tzw. chargebacku, a procedurę możesz rozpocząć kontaktując się z wystawcą karty, czyli ze swoim bankiem.

O ile samo obciążenie zwrotne może być inicjowane dla każdego towaru/usługi niezgodnej z umową, na przykład gdy zamówiony towar nie został dostarczony albo został zniszczony, to jednak najbardziej przydatne może okazać się właśnie w okresie wakacyjno-urlopowym. Dlaczego? – o tym poniżej.


Zanim przejdziesz dalej, prosimy: zatrzymaj się na chwilę i polub nasz profil na fb, dziękujemy :)

 

 

Najpopularniejsze powody do skorzystania z chargeback

Oczywiście powodów do skorzystania z chargeback może być wiele, oby dane Ci było poznać ich jak najmniej:

  • nie jesteś zadowolony/-a z otrzymanego towaru lub usługi
  • otrzymałeś/-aś inny towar lub usługę niż wynika to z zamówienia
  • dokonałeś/-aś zwrotu towaru ale sprzedawca nie zwrócił Ci środków
  • Twoja karta została obciążona więcej niż jeden raz albo na niewłaściwą kwotę
  • transakcja nosi znamiona oszustwa – ktoś ukradł dane z Twojej karty i dokonał płatności za towar/usługę

To oczywiście tylko kilka przykładów, ale spróbujmy posłużyć się przykładem.

Przed nami okres wakacyjno-urlopowy. Wyobraź sobie, że odpowiednio wcześnie, np. w na początku roku udałeś/-aś się do biura podróży XYZ, w którym udało Ci się znaleźć bardzo atrakcyjną wycieczkę na Majorkę. Biuro podróży zaoferowało Ci miejsce w luksusowym, 3 gwiazdkowy hotelu, do tego w bardzo atrakcyjnej cenie. W folderach reklamowych widniał przestronny pokój z widokiem na morze. Niestety, po przyjeździe na miejsce czar prysł, pokój okazał się cuchnącą norą z widokiem na pobliskie śmietnisko.

Próbujesz reklamować usługę u kierownika hotelu, ale nie przynosi oczekiwanego efektu, do tego wszystkiego mogą dojść choćby problemy językowe. Próbujesz dochodzić swoich praw w biurze podróży, ale pracownicy wykręcają się w ten lub inny sposób. Możesz pogodzić się z zastaną sytuacją albo skorzystać z innego hotelu, płacąc jeszcze raz za usługę, za którą już zapłaciłeś/-aś.

Jeszcze lepszym przykładem może być upadek biura podróży, zdarzało się to już nie raz i nie dwa, czego skutkiem są odwołane wyjazdy, przerwane urlopy, rodacy koczujący na lotniskach itp.

Ale przede wszystkim wyjeżdżasz po to, żeby odpocząć i cieszyć się urlopem, a nie żeby użerać się z nierzetelnym hotelarzem czy biurem podróży. W takim właśnie wypadku warto skorzystać z chargeback, musisz jednak wiedzieć, że …

 

 

Chargeback dotyczy TYLKO płatności kartowych

W dobie szybkich przelewów często o wiele prościej i wygodniej jest zapłacić właśnie w takim sposób, niż kartą – wiąże się to choćby z wpisywaniem numeru karty i kodu ccv. I do skorzystania z takiej formy płatności będą namawiać Cię sprzedawcy. Pamiętaj jednak, że chargeback obowiązuje tylko dla płatności kartowych.

Wiedzą o tym doskonale choćby biura podróży i starają się unikać płatności kartą, ot „terminal przed chwilą się zepsuł”, ale może pan/pani zapłacić gotówką, tuż za rogiem jest bankomat. Nie ulegaj! W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że chargeback jest „ubezpieczeniem” usługi, za którą płacisz – ale skorzystasz z niego tylko wtedy, gdy zapłacisz kartą. Oczywiście musisz mieć świadomość, że nie daje to 100% gwarancji zwrotu środków, ale znacząco podnosi prawdopodobieństwo ich odzyskania.

Biura podróży wiedzą, że o wiele łatwiej będzie im walczyć z drobnymi płotkami, którymi (nie oszukujmy się) są klienci korzystający z ich usług, tacy jak Ty czy ja, niż z potężną instytucją jaką może być bank tudzież organizacja płatnicza.

Oczywiście nie ma znaczenia czy zapłacisz kartą debetową czy też kartą kredytową, nie ma również znaczenia czy będzie to Visa czy też MasterCard, ważny jest fakt wykonania płatności kartowej za towar/usługę:

  • zobacz też: karty kredytowe – z którymi możesz skorzystać z chargeback

 

Jeśli musisz skorzystać z chargeback

Jeśli (odpukać) okazało się, że musisz skorzystać z chargeback, to:

  • jeszcze na etapie korzystania z potencjalnego towaru/usługi zgromadź niezbędne materiały/dokumenty, dzięki którym udowodnisz, że towar lub usługa są inne, niż w zamówieniu, np. prospekty z hotelu (zdjęcia/foldery, oświadczenie z hotelu), raporty policyjne (kradzież karty), oświadczenie kuriera (uszkodzony towar) itd
  • zgłoś się do swojego banku, który w Twoim imieniu rozpocznie procedurę chargeback

 

Dlaczego Twój bank „da radę” z chargeback

Tak jak już wspomnieliśmy powyżej, często my klienci jesteśmy zbyt malutcy w potyczkach klient – sprzedawca. Pół biedy, jeśli towar czy usługę nabyliśmy w Polsce, możemy wówczas nawet próbować pojechać na miejsce, żeby żądać wymiany towaru czy zwrotu pieniędzy. Jeśli jednak trafiliśmy na nieuczciwego hotelarza na antypodach, to trudno będzie nam samemu dochodzić swoich praw. Nam tak, ale bank może dać radę.

Tak naprawdę, to nie Twój bank będzie „boksował się” z nieuczciwym przedsiębiorcą, ale będzie to za niego robiła organizacja płatnicza, np. Visa czy MasterCard. I to właśnie Twój bank we współpracy z organizacją płatniczą sprawi, że pieniądze za nieuczciwą usługę czy towar zostaną zwrócone na Twoje konto.

Pamiętaj, będziemy to powtarzać wielokrotnie, że z chargeback skorzystasz tylko wtedy, gdy za towar/usługę zapłacisz kartą.

A pod poniższym odnośnikiem znajdziesz listę kart, z którymi zgarniesz voucher czy zwrot części wydatków i które możesz wykorzystać do procedury chargeback:

 

 

Poleć lub udostępnij znajomym Chargeback – dlaczego warto płacić kartą
i polub bankomaniacy.pl na fb

 

Wybrane najlepsze:

BGŻOptima lokata BEZKARNA

 

mBank - 3,5% Lokata na powitanie

 

Karta kredytowa Citi i voucher Ole Ole

 


Podziel się opinią / komentarzem

Podaj wynik działania: trzy odjąć jeden. Odpowiedź wpisz słownie*  

2 komentarze

  1. katek pisze:

    szczerze mówiąc, nie miałem jeszcze okazji z tej opcji skorzystać ale na pewno w jakimś tam sensie jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie naszych finansów i transakcji jakie kazdego dnia wykonujemy czy to kartą czy telefonem itd. Jak dla mnie bardzo fajna i przydatna opcja.

    Zapraszam do siebie http://rekinfinansow.pl/konto-smart-bank-opinie/

  2. ccc pisze:

    Chargeback jest rzeczywiście przydatny. Jakiś czas temu kupiliśmy dziecku grę na telefon w googleplay, która kosztowała N zł. Podczas ściągania gry coś stało się z telefonem, tak że nie można było jej ściągnąć do końca, więc nie można było zwrócić gry, bo nie była zainstalowana, a z drugiej strony środki jednak zostały z karty pobrane. Skorzystaliśmy z chargeback w ramach T-Mobile Usługi Bankowe (nie wiem, czy to nie był wtedy jeszcze Alior Sync) i już po dwóch dniach środki mieliśmy na rachunku. Czy udałoby się to bez chargeback – trudno powiedzieć.