Co to jest chargeback, jak z chargeback odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy czy 😷upadającego biura podróży i dlaczego 💳warto zapłacić kartą za zaplanowany wyjazd czy zamówione zakupy❓ Zobacz co to jest chargeback, zapraszamy do lektury.
Obostrzenia COVID-19 zniesione, a w innych częściach świata coraz bardziej „luźne”, a sezon wakacyjno – urlopowy właśnie wystartował. Pandemia koronawirusa być może pokrzyżowała zeszłoroczne plany urlopowe, ale w tym roku niektórzy z Państwa zostawią albo być może już zostawili pracę, firmę i inne, codzienne obowiązki i już wyjechali, oddając się błogiemu lenistwu albo wprost przeciwnie – postanowią spędzić ten czas w jak najbardziej czynny sposób. Zapewne niektórzy dokonali lub dokonują rezerwacji.
Bez względu jednak na to, czy wybieracie się w podróż na drugi koniec świata, nad polskie morze, czy wyjedziecie tylko nad pobliskie jezioro lub góry, to wszędzie może zdarzyć się tak, że nie będziecie zadowoleni z usług, które świadczy hotel, pośrednik turystyczny czy choćby firma, od której wypożyczyliście samochód. Warto wówczas skorzystać z usługi chargeback, dzięki której odzyskacie przynajmniej część poniesionych wydatków.
Zobacz czym jest chargeback i dlaczego warto płacić kartą (przynajmniej czasami), podziel się wpisem, aby inni też wiedzieli, że mogą dochodzić swoich praw.
(aktualizacja artykułu z 15 czerwca 2016), a przykłady kart kredytowych z chargeback można znaleźć w panelu po prawej stronie.
Chargeback czyli obciążenie zwrotne, to proces inicjowany w imieniu klienta przez wystawcę karty polegający na zwrocie środków za nabyty towar lub usługę, jeśli okażą się one niezgodne z umową. Zwrot środków następuje w postaci tzw. chargebacku, a procedurę możesz rozpocząć kontaktując się z wystawcą karty, czyli ze swoim bankiem.
O ile samo obciążenie zwrotne może być inicjowane dla każdego towaru/usługi niezgodnej z umową, na przykład gdy zamówiony towar nie został dostarczony albo został zniszczony, to jednak najbardziej przydatne może okazać się właśnie w okresie wakacyjno-urlopowym. Dlaczego? – o tym poniżej.
Korzystałeś(-aś) z chargeback? Podziel się informacją z innymi Czytelnikami bloga, a pod bannerem Konto 360° Millennium z premią, oczywiście z kartą z chargeback.
Powodów do skorzystania z chargeback może być wiele, o kilku wspomnieliśmy już powyżej, oby dane Ci było poznać ich jak najmniej, a najpopularniejsze z nich to:
To oczywiście tylko kilka przykładów, ale spróbujmy posłużyć się jeszcze innym.
Okres wakacyjno-urlopowy wystartował. Wyobraź sobie, że odpowiednio wcześnie, np. w na początku roku udałeś/-aś się do biura podróży XYZ, w którym udało Ci się znaleźć bardzo atrakcyjną wycieczkę. Biuro podróży zaoferowało Ci miejsce w luksusowym, 3 gwiazdkowy hotelu, do tego w bardzo atrakcyjnej cenie. W folderach reklamowych widniał przestronny pokój z widokiem na morze. Niestety, po przyjeździe na miejsce czar prysł, pokój okazał się cuchnącą norą z widokiem na pobliskie śmietnisko.
Próbujesz reklamować usługę u kierownika hotelu, ale nie przynosi oczekiwanego efektu, do tego wszystkiego mogą dojść choćby problemy językowe. Próbujesz dochodzić swoich praw w biurze podróży, ale pracownicy wykręcają się w ten lub inny sposób. Możesz pogodzić się z zastaną sytuacją albo skorzystać z innego hotelu, płacąc jeszcze raz za usługę, za którą już zapłaciłeś/-aś. Jeszcze lepszym przykładem może być (odwołanie wycieczki lub) upadek biura podróży, co w okresie pandemii koronawirusa było wielce prawdopodobne. Czy wciąż jest? Nie jest to wykluczone. Zdarzało się to już nie raz i nie dwa, czego skutkiem są odwołane wyjazdy, przerwane urlopy, rodacy koczujący na lotniskach itp. i zapewne może zdarzyć się również w tym roku.
👉Konto w sam raz na wyjazd – pod bannerem Konto Jakże Osobiste Alior Bank z premią, a dodatkowo karta wielowalutowa (152 waluty bez prowizji)❗
Ale przede wszystkim wyjeżdżasz po to, żeby odpocząć i cieszyć się urlopem, a nie żeby użerać się z nierzetelnym hotelarzem czy biurem podróży. W takim właśnie wypadku warto skorzystać z chargeback, musisz jednak wiedzieć, że …
W dobie szybkich przelewów często o wiele prościej i wygodniej jest zapłacić właśnie w takim sposób, niż kartą – wiąże się to choćby z wpisywaniem numeru karty i kodu ccv. I do skorzystania z takiej formy płatności będą namawiać Cię sprzedawcy. Pamiętaj jednak, że chargeback obowiązuje tylko dla płatności kartowych (BLIK nie, choć BLIK zbliżeniowy już tak) przy czym nie ma znaczenia czy płacisz kartą kredytową, kartą debetową czy kartą przedpłaconą. Istotne jest, aby było na niej logo VISA lub MasterCard.
Biura podróży wiedzą, że o wiele łatwiej będzie im walczyć z drobnymi płotkami, którymi (nie oszukujmy się) są klienci korzystający z ich usług, tacy jak Ty czy ja, niż z potężną instytucją jaką może być bank tudzież organizacja płatnicza. W takim też celu powstała procedura chargeback, żeby chronić nasz „malutkich klientów” (konsumentów) przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami czy błędami przy płatności kartą.
Oczywiście nie ma znaczenia czy zapłacisz kartą debetową czy też kartą kredytową, nie ma również znaczenia czy będzie to Visa czy też MasterCard, ważny jest fakt wykonania płatności kartowej za towar/usługę – warto o tym pamiętać. Banner to konto Direct ING.
Nie życzymy znalezienia się w tej sytuacji, ale jeśli musisz skorzystać z chargeback, to:
Jak więc widać z Twojego punktu widzenia procedura chargeback ogranicza się jedynie do:
jest więc dosyć łatwa do realizacji.
Czas na złożenie reklamacji to (z reguły 120 dni), ale nie radzimy z tym zwlekać, gdyż im szybciej złożysz reklamację i im szybciej Twoja reklamacja zostanie uznana, tym szybciej otrzymasz zwrot pieniędzy za wadliwy towar czy usługę.
W niektórych sytuacjach (np. opłacasz kartą wyjazd, który ma odbyć się za pół roku), masz 540 od wykonania transakcji, choć na zgłoszenie reklamacji masz do 120 dni od czasu dostarczenia / wykonania usługi.
pamiętaj – im szybciej, tym lepiej,
sprawdź też konto Przekorzystne PEKAO (oczywiście karta z chargeback).
Być może zastanawiasz się o co chodzi z chargeback, a przede wszystkim dlaczego bank, w którym masz kartę „da radę” z chargeback, czyli poradzi sobie np. z nieuczciwym sprzedawcą. Już wyjaśniamy.
Dlaczego? Tak naprawdę, to nie Twój bank będzie „boksował się” z nieuczciwym przedsiębiorcą, ale będzie to za niego robiła organizacja płatnicza, np. Visa czy MasterCard. I to właśnie Twój bank we współpracy z organizacją płatniczą sprawi, że pieniądze za nieuczciwą usługę czy towar zostaną zwrócone na Twoje konto.
Pamiętaj, przypominamy to raz jeszcze, że z chargeback skorzystasz tylko wtedy, gdy za towar/usługę zapłacisz kartą❗
A pod poniższym odnośnikiem znajdziesz karty kredytowe z chargeback, zaś pod bannerem PKO Konto bez Granic.
Warto wiedzieć, że obciążenie zwrotne, czyli chargeback to Twoje prawo (nie obowiązek), z prawa tego możesz skorzystać (ale nie musisz).
Nie bój się chargeback – korzystając z chargeback możesz odzyskać pieniądze za wadliwy towar / usługę, a nawet jeśli nie odzyskasz, to na pewno nic nie stracisz.
Jeśli korzystałeś(-aś) z chargeback, to podziel się informacją w komentarzu – może się to przydać innym Czytelnikom.
Udostępnij wpis na FB – w Polsce mamy ponad 30 mln kart płatniczych, którymi wykonujemy ponad 400 mln transakcji rocznie – na pewno wiele z nich podchodzi po chargeback, ale klienci nie są tego świadomi i poddają się jednocześnie dając dalsze pole do popisu nieuczciwym sprzedawcom, biurom podróży, itp:
podziel się wpisem, niech inni też wiedzą, że istnieje chargeback, więc mogą dochodzić swoich praw / odzyskać pieniądze!
Sprawdź karty kredytowe, z którymi możesz skorzystać z usługi chargeback, a pod bannerem Konto Otwarte na Ciebie BNP Paribas (karta z chargeback). Dla przypomnienia bank ten znany jest z wielu promocji, zachęcamy do odwiedzenia strony konta BNP Paribas, zapewne uda się trafić na jakąś promocję.