Chargeback – jak odzyskać pieniądze za płatności i dlaczego warto płacić kartą❓

Co to jest chargeback, jak z chargeback odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy czy 😷upadającego biura podróży i dlaczego 💳warto zapłacić kartą za zaplanowany wyjazd czy zamówione zakupy❓ Zobacz co to jest chargeback, zapraszamy do lektury.

Wakacje kolej

Obostrzenia COVID-19 zniesione, a w innych częściach świata coraz bardziej „luźne”, a sezon wakacyjno – urlopowy właśnie wystartował. Pandemia koronawirusa być może pokrzyżowała zeszłoroczne plany urlopowe, ale w tym roku niektórzy z Państwa zostawią albo być może już zostawili pracę, firmę i inne, codzienne obowiązki i już wyjechali, oddając się błogiemu lenistwu albo wprost przeciwnie – postanowią spędzić ten czas w jak najbardziej czynny sposób. Zapewne niektórzy dokonali lub dokonują rezerwacji.

Bez względu jednak na to, czy wybieracie się w podróż na drugi koniec świata, nad polskie morze, czy wyjedziecie tylko nad pobliskie jezioro lub góry, to wszędzie może zdarzyć się tak, że nie będziecie zadowoleni z usług, które świadczy hotel, pośrednik turystyczny czy choćby firma, od której wypożyczyliście samochód. Warto wówczas skorzystać z usługi chargeback, dzięki której odzyskacie przynajmniej część poniesionych wydatków.

Zobacz czym jest chargeback i dlaczego warto płacić kartą (przynajmniej czasami), podziel się wpisem, aby inni też wiedzieli, że mogą dochodzić swoich praw.

(aktualizacja artykułu z 15 czerwca 2016), a przykłady kart kredytowych z chargeback można znaleźć w panelu po prawej stronie.

 

Co to jest chargeback❓

Millennium Konto 360° w promocji z MastercardZamówiłeś produkt w sklepie internetowym i paczka nie dotarła lub jej zawartość była inna niż w zamówieniu? Sklep obciążył kartę na inną kwotę albo więcej niż jeden raz? Zarezerwowana i opłacona wycieczka nie doszła do skutku, a biuro ogłosiło upadłość – to tylko przykłady, w którym dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z chargeback, czyli …

Chargeback czyli obciążenie zwrotne, to proces inicjowany w imieniu klienta przez wystawcę karty polegający na zwrocie środków za nabyty towar lub usługę, jeśli okażą się one niezgodne z umową. Zwrot środków następuje w postaci tzw. chargebacku, a procedurę możesz rozpocząć kontaktując się z wystawcą karty, czyli ze swoim bankiem.

O ile samo obciążenie zwrotne może być inicjowane dla każdego towaru/usługi niezgodnej z umową, na przykład gdy zamówiony towar nie został dostarczony albo został zniszczony, to jednak najbardziej przydatne może okazać się właśnie w okresie wakacyjno-urlopowym. Dlaczego? – o tym poniżej.

Korzystałeś(-aś) z chargeback? Podziel się informacją z innymi Czytelnikami bloga, a pod bannerem Konto 360° Millennium z premią, oczywiście z kartą z chargeback.

 

Wybrane powody do skorzystania z chargeback

Powodów do skorzystania z chargeback może być wiele, o kilku wspomnieliśmy już powyżej, oby dane Ci było poznać ich jak najmniej, a najpopularniejsze z nich to:
Alior Bank Konto JAKŻE Osobiste z premią

  • otrzymałeś/-aś inny towar lub usługę niż wynika to z Twojego zamówienia
  • dokonałeś/-aś zwrotu towaru ale sprzedawca nie zwrócił Ci środków
  • Twoja karta została obciążona więcej niż jeden raz albo na niewłaściwą kwotę
  • transakcja nosi znamiona oszustwa – ktoś ukradł dane z Twojej karty i dokonał płatności za towar/usługę

To oczywiście tylko kilka przykładów, ale spróbujmy posłużyć się jeszcze innym.

Okres wakacyjno-urlopowy wystartował. Wyobraź sobie, że odpowiednio wcześnie, np. w na początku roku udałeś/-aś się do biura podróży XYZ, w którym udało Ci się znaleźć bardzo atrakcyjną wycieczkę. Biuro podróży zaoferowało Ci miejsce w luksusowym, 3 gwiazdkowy hotelu, do tego w bardzo atrakcyjnej cenie. W folderach reklamowych widniał przestronny pokój z widokiem na morze. Niestety, po przyjeździe na miejsce czar prysł, pokój okazał się cuchnącą norą z widokiem na pobliskie śmietnisko.

Próbujesz reklamować usługę u kierownika hotelu, ale nie przynosi oczekiwanego efektu, do tego wszystkiego mogą dojść choćby problemy językowe. Próbujesz dochodzić swoich praw w biurze podróży, ale pracownicy wykręcają się w ten lub inny sposób. Możesz pogodzić się z zastaną sytuacją albo skorzystać z innego hotelu, płacąc jeszcze raz za usługę, za którą już zapłaciłeś/-aś. Jeszcze lepszym przykładem może być (odwołanie wycieczki lub) upadek biura podróży, co w okresie pandemii koronawirusa było wielce prawdopodobne. Czy wciąż jest? Nie jest to wykluczone. Zdarzało się to już nie raz i nie dwa, czego skutkiem są odwołane wyjazdy, przerwane urlopy, rodacy koczujący na lotniskach itp. i zapewne może zdarzyć się również w tym roku.

👉Konto w sam raz na wyjazd – pod bannerem Konto Jakże Osobiste Alior Bank z premią, a dodatkowo karta wielowalutowa (152 waluty bez prowizji)❗

Ale przede wszystkim wyjeżdżasz po to, żeby odpocząć i cieszyć się urlopem, a nie żeby użerać się z nierzetelnym hotelarzem czy biurem podróży. W takim właśnie wypadku warto skorzystać z chargeback, musisz jednak wiedzieć, że …

 

Chargeback dotyczy TYLKO płatności kartowych❗

W dobie szybkich przelewów często o wiele prościej i wygodniej jest zapłacić właśnie w takim sposób, niż kartą – wiąże się to choćby z wpisywaniem numeru karty i kodu ccv. I do skorzystania z takiej formy płatności będą namawiać Cię sprzedawcy. Pamiętaj jednak, że chargeback obowiązuje tylko dla płatności kartowych (BLIK nie, choć BLIK zbliżeniowy już tak) przy czym nie ma znaczenia czy płacisz kartą kredytową, kartą debetową czy kartą przedpłaconą. Istotne jest, aby było na niej logo VISA lub MasterCard.

ING Bank Śląski Konto Direct z premiąWiedzą o tym doskonale choćby biura podróży i starają się unikać płatności kartą, ot „terminal przed chwilą się zepsuł”, ale może pan/pani zapłacić przelewem. Albo gotówką, tuż za rogiem jest bankomat. Nie ulegaj❗ W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że chargeback jest swego rodzaju „ubezpieczeniem” usługi, za którą płacisz – ale skorzystasz z niego tylko wtedy, gdy zapłacisz kartą. Oczywiście musisz mieć świadomość, że nie daje to 100% gwarancji zwrotu środków, ale znacząco podnosi prawdopodobieństwo ich odzyskania.

Biura podróży wiedzą, że o wiele łatwiej będzie im walczyć z drobnymi płotkami, którymi (nie oszukujmy się) są klienci korzystający z ich usług, tacy jak Ty czy ja, niż z potężną instytucją jaką może być bank tudzież organizacja płatnicza. W takim też celu powstała procedura chargeback, żeby chronić nasz „malutkich klientów” (konsumentów) przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami czy błędami przy płatności kartą.

Oczywiście nie ma znaczenia czy zapłacisz kartą debetową czy też kartą kredytową, nie ma również znaczenia czy będzie to Visa czy też MasterCard, ważny jest fakt wykonania płatności kartowej za towar/usługę – warto o tym pamiętać. Banner to konto Direct ING.

 

Jeśli musisz skorzystać z chargeback

Nie życzymy znalezienia się w tej sytuacji, ale jeśli musisz skorzystać z chargeback, to:
Santander Consumer TURBO karta kredytowa

  • jak najszybciej i jeszcze na etapie korzystania z potencjalnego towaru/usługi zgromadź niezbędne materiały/dokumenty, dzięki którym udowodnisz, że towar lub usługa są inne niż w zamówieniu, np. prospekty z hotelu (zdjęcia/foldery, oświadczenie z hotelu), raporty policyjne (kradzież karty), oświadczenie kuriera (uszkodzony towar) itd.,
  • zgłoś reklamację do swojego banku, który w Twoim imieniu, przekaże to do wystawcy karty (VISA lub MasterCard) i rozpocznie procedurę chargeback – bank ma obowiązek przyjąć od Ciebie taką reklamację i rozpocząć chargeback,
  • możesz zostać poproszony o dodatkowe dokumenty: wydruki z terminala, raport policji itp., o których wspomnieliśmy powyżej,
  • po uruchomieniu procedury chargeback przez bank, ten ostatni kontaktuje się z agentem rozliczeniowy, a agent już bezpośrednio dostawcą usługi lub produktu (np. sprzedawcą). Jeśli sprzedawca nie zrobi nic, uzna reklamację, albo nie uzna reklamacji ale nie jest w stanie dostarczyć dowodów obalających zastrzeżenia klienta, wówczas reklamacja zostaje uznana, a Ty jako klient, możesz liczyć na zwrot.

Jak więc widać z Twojego punktu widzenia procedura chargeback ogranicza się jedynie do:

  • złożenia reklamacji w banku oraz
  • ewentualnie uprzedniego zabezpieczenia dowodów świadczących o tym, że nie otrzymałeś zamówionego towaru/usługi/itp.

jest więc dosyć łatwa do realizacji.

 

Ile masz czasu na reklamację?

Pekao Konto PRZEKORZYSTNEZawsze należy to zrobić to jak najszybciej, np. bezpośrednio po otrzymaniu wadliwego towaru czy usługi albo po przejrzeniu wyciągu bankowego, tudzież po tym, gdy zauważysz „nieautoryzowaną” transakcję w systemie banku, w którym posiadasz kartę. Pamiętaj, że im szybciej, tym lepiej.

Czas na złożenie reklamacji to (z reguły 120 dni), ale nie radzimy z tym zwlekać, gdyż im szybciej złożysz reklamację i im szybciej Twoja reklamacja zostanie uznana, tym szybciej otrzymasz zwrot pieniędzy za wadliwy towar czy usługę.

W niektórych sytuacjach (np. opłacasz kartą wyjazd, który ma odbyć się za pół roku), masz 540 od wykonania transakcji, choć na zgłoszenie reklamacji masz do 120 dni od czasu dostarczenia / wykonania usługi.

pamiętaj – im szybciej, tym lepiej,

sprawdź też konto Przekorzystne PEKAO (oczywiście karta z chargeback).

 

Dlaczego Twój bank „da radę” z chargeback

Być może zastanawiasz się o co chodzi z chargeback, a przede wszystkim dlaczego bank, w którym masz kartę „da radę” z chargeback, czyli poradzi sobie np. z nieuczciwym sprzedawcą. Już wyjaśniamy.

PKO BP Konto bez GranicPowyżej wspomnieliśmy, że my klienci jesteśmy często jesteśmy „zbyt malutcy” w potyczkach klient – sprzedawca. Pół biedy, jeśli towar czy usługę nabyliśmy w Polsce, możemy wówczas nawet próbować pojechać na miejsce, żeby żądać wymiany towaru czy zwrotu pieniędzy. Jeśli jednak trafiliśmy na nieuczciwego hotelarza na antypodach, to trudno będzie nam samemu dochodzić swoich praw. Nam tak, ale bank może dać radę.

Dlaczego? Tak naprawdę, to nie Twój bank będzie „boksował się” z nieuczciwym przedsiębiorcą, ale będzie to za niego robiła organizacja płatnicza, np. Visa czy MasterCard. I to właśnie Twój bank we współpracy z organizacją płatniczą sprawi, że pieniądze za nieuczciwą usługę czy towar zostaną zwrócone na Twoje konto.

Pamiętaj, przypominamy to raz jeszcze, że z chargeback skorzystasz tylko wtedy, gdy za towar/usługę zapłacisz kartą❗

A pod poniższym odnośnikiem znajdziesz karty kredytowe z chargeback, zaś pod bannerem PKO Konto bez Granic.

 

Chargeback – podsumowanie

Warto wiedzieć, że obciążenie zwrotne, czyli chargeback to Twoje prawo (nie obowiązek), z prawa tego możesz skorzystać (ale nie musisz).

BNP Paribas Konto Otwarte na CiebiePamiętaj, że możesz korzystać z chargeback tylko, jeśli zapłacisz kartą i jak wspomnieliśmy powyżej, jest to jakby ubezpieczenie Twoich transakcji. Sprawdzaj też wyciągi kartowe albo obserwuj transakcje w systemie bankowym i reklamuj wszystkie, które nie są Twoimi operacjami.

Nie bój się chargeback – korzystając z chargeback możesz odzyskać pieniądze za wadliwy towar / usługę, a nawet jeśli nie odzyskasz, to na pewno nic nie stracisz.

Jeśli korzystałeś(-aś) z chargeback, to podziel się informacją w komentarzu – może się to przydać innym Czytelnikom.

Udostępnij wpis na FB – w Polsce mamy ponad 30 mln kart płatniczych, którymi wykonujemy ponad 400 mln transakcji rocznie – na pewno wiele z nich podchodzi po chargeback, ale klienci nie są tego świadomi i poddają się jednocześnie dając dalsze pole do popisu nieuczciwym sprzedawcom, biurom podróży, itp:

podziel się wpisem, niech inni też wiedzą, że istnieje chargeback, więc mogą dochodzić swoich praw / odzyskać pieniądze!

Sprawdź karty kredytowe, z którymi możesz skorzystać z usługi chargeback, a pod bannerem Konto Otwarte na Ciebie BNP Paribas (karta z chargeback). Dla przypomnienia bank ten znany jest z wielu promocji, zachęcamy do odwiedzenia strony konta BNP Paribas, zapewne uda się trafić na jakąś promocję.

 

Karty kredytowe z chargeback

Karty kredytowe z Chargeback – sprawdź karty kredytowe z naszego zestawienia. Z każdą z kart kredytowych skorzystasz z usługi chargeback, a z wybranymi także voucher czy ekstra premia:

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 54 dni

RRSO 21.40%

TURBO karta kredytowa

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

⚡zwrot do 5% za wybrane płatności

 

👉 Najlepsze promocje (wybrane):

Oprocentowanie do 5,25% dla lokaty InBank (✔️lokata BEZ KONTA)

Oprocentowanie do 5,25% dla lokaty InBank (✔️lokata BEZ KONTA)

5,05% lokata Na Start InBank

5,05% lokata Na Start InBank

5,25% Lokata FACTO (bez konta) ⭐ Facto Opinie i oprocentowanie

5,25% Lokata FACTO (bez konta) ⭐ Facto Opinie i oprocentowanie


Podziel się opinią / komentarzem

Podaj wynik działania: trzy odjąć jeden. Odpowiedź wpisz słownie*  

4 komentarze

  1. Waldek wyraził(-a) opinię o Chargeback - jak odzyskać pieniądze za płatności i dlaczego warto płacić kartą❓

    W Rainbow (Centrum Janki k. Warszawy) bez żadnych problemów przyjmują płatności kartą, z automatu dokładnie tak samo jakbym płacił w sklepie kartą. Nawet nie sugerowali, że może bym zapłacił przelewem czy gotówką.

  2. Kuba wyraził(-a) opinię o Chargeback - jak odzyskać pieniądze za płatności i dlaczego warto płacić kartą❓

    Artykuł ciekawy, ale opisywana sytuacja dotyczy chyba tylko dużych hoteli i biur turystycznych. Jesteśmy w niewielkiej miejscowości w polskich górach. Kwatera – gotóweczka, pobliski sklepik – gotóweczka, jakaś knajpka po drodze – karty obsługują ale też wolą płatność gotówką.
    W większości napotkanych miejsc żadnych kart, albo krzywo patrzą na karty i choćbyśmy chcieli to z chargebacku się nie skorzysta. Na szczęście wziąłem więcej gotówki bo już bylibyśmy w drodze powrotnej :(

  3. katek wyraził(-a) opinię o Chargeback - jak odzyskać pieniądze za płatności i dlaczego warto płacić kartą❓

    szczerze mówiąc, nie miałem jeszcze okazji z tej opcji skorzystać ale na pewno w jakimś tam sensie jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie naszych finansów i transakcji jakie kazdego dnia wykonujemy czy to kartą czy telefonem itd. Jak dla mnie bardzo fajna i przydatna opcja.

  4. ccc wyraził(-a) opinię o Chargeback - jak odzyskać pieniądze za płatności i dlaczego warto płacić kartą❓

    Chargeback jest rzeczywiście przydatny. Jakiś czas temu kupiliśmy dziecku grę na telefon w googleplay, która kosztowała N zł. Podczas ściągania gry coś stało się z telefonem, tak że nie można było jej ściągnąć do końca, więc nie można było zwrócić gry, bo nie była zainstalowana, a z drugiej strony środki jednak zostały z karty pobrane. Skorzystaliśmy z chargeback w ramach T-Mobile Usługi Bankowe (nie wiem, czy to nie był wtedy jeszcze Alior Sync) i już po dwóch dniach środki mieliśmy na rachunku. Czy udałoby się to bez chargeback – trudno powiedzieć.