Poradniki

Chargeback – dlaczego warto płacić kartą

wakacjeCo to jest chargeback, jak odzyskać pieniądze z chargeback i dlaczego warto płacić kartą (nie tylko za wakacje)?

Przed nami sezon wakacyjno – urlopowy / ferie / przerwa świąteczna / długi weekend / itp (niepotrzebne skreślić). Zapewne niektórzy z Was wyjechali już na upragniony urlop, inni odliczają dni, gdy w końcu na dwa czy trzy tygodnie tygodnie zostawią pracę, firmę i inne, codzienne obowiązki i wyjadą, oddając się błogiemu lenistwu albo wprost przeciwnie – postanowią spędzić ten czas w jak najbardziej czynny sposób.

Bez względu jednak na to, czy polecicie na drugi koniec świata, czy wyjedziecie tylko nad pobliskie jezioro lub góry, to wszędzie może zdarzyć się tak (odpukać), że nie będziecie zadowoleni z usług, które świadczy hotel, pośrednik turystyczny czy choćby firma, od której wypożyczyliście samochód. Warto wówczas skorzystać z usługi chargeback, dzięki której odzyskacie przynajmniej część poniesionych wydatków.

Zobacz czym jest chargeback i dlaczego warto płacić kartą (przynajmniej czasami), podziel się wpisem, aby inni też wiedzieli, że mogą dochodzić swoich praw.

 

Co to jest chargeback

Zamówiłeś produkt w sklepie internetowym i paczka nie dotarła lub jej zawartość była inna niż w zamówieniu? Sklep obciążył kartę na inną kwotę albo więcej niż jeden raz? Zarezerwowana i opłacona wycieczka nie doszła do skutku, a biuro ogłosiło upadłość? – to tylko przykłady, w którym dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z chargeback, czyli …

Bank Millennium Konto 360°Chargeback, inaczej obciążenie zwrotne, to proces inicjowany w imieniu klienta przez wystawcę karty polegający na zwrocie środków za nabyty towar lub usługę, jeśli okażą się one niezgodne z umową. Zwrot środków następuje w postaci tzw. chargebacku, a procedurę możesz rozpocząć kontaktując się z wystawcą karty, czyli ze swoim bankiem:

O ile samo obciążenie zwrotne może być inicjowane dla każdego towaru/usługi niezgodnej z umową, na przykład gdy zamówiony towar nie został dostarczony albo został zniszczony, to jednak najbardziej przydatne może okazać się właśnie w okresie wakacyjno-urlopowym. Dlaczego? – o tym poniżej.

Korzystałeś(-aś) z chargeback? Podziel się informacją z innymi Czytelnikami bloga.

 

(artykuł z 15 czerwca 2016, aktualizacja)

Najpopularniejsze powody do skorzystania z chargeback

Oczywiście powodów do skorzystania z chargeback może być wiele, o kilku wspomnieliśmy już powyżej, oby dane Ci było poznać ich jak najmniej:
Getin Bank Konto oszczędnościowe

  • nie jesteś zadowolony/-a z otrzymanego towaru lub usługi
  • otrzymałeś/-aś inny towar lub usługę niż wynika to z zamówienia
  • dokonałeś/-aś zwrotu towaru ale sprzedawca nie zwrócił Ci środków
  • Twoja karta została obciążona więcej niż jeden raz albo na niewłaściwą kwotę
  • transakcja nosi znamiona oszustwa – ktoś ukradł dane z Twojej karty i dokonał płatności za towar/usługę

To oczywiście tylko kilka przykładów, ale spróbujmy posłużyć się przykładem.

Przed nami okres wakacyjno-urlopowy. Wyobraź sobie, że odpowiednio wcześnie, np. w na początku roku udałeś/-aś się do biura podróży XYZ, w którym udało Ci się znaleźć bardzo atrakcyjną wycieczkę na Majorkę. Biuro podróży zaoferowało Ci miejsce w luksusowym, 3 gwiazdkowy hotelu, do tego w bardzo atrakcyjnej cenie. W folderach reklamowych widniał przestronny pokój z widokiem na morze. Niestety, po przyjeździe na miejsce czar prysł, pokój okazał się cuchnącą norą z widokiem na pobliskie śmietnisko.

Próbujesz reklamować usługę u kierownika hotelu, ale nie przynosi oczekiwanego efektu, do tego wszystkiego mogą dojść choćby problemy językowe. Próbujesz dochodzić swoich praw w biurze podróży, ale pracownicy wykręcają się w ten lub inny sposób. Możesz pogodzić się z zastaną sytuacją albo skorzystać z innego hotelu, płacąc jeszcze raz za usługę, za którą już zapłaciłeś/-aś.

Jeszcze lepszym przykładem może być upadek biura podróży, zdarzało się to już nie raz i nie dwa, czego skutkiem są odwołane wyjazdy, przerwane urlopy, rodacy koczujący na lotniskach itp.

Ale przede wszystkim wyjeżdżasz po to, żeby odpocząć i cieszyć się urlopem, a nie żeby użerać się z nierzetelnym hotelarzem czy biurem podróży. W takim właśnie wypadku warto skorzystać z chargeback, musisz jednak wiedzieć, że …

 

Chargeback dotyczy TYLKO płatności kartowych

Bank Millennium Konto Millennium ProfitW dobie szybkich przelewów często o wiele prościej i wygodniej jest zapłacić właśnie w takim sposób, niż kartą – wiąże się to choćby z wpisywaniem numeru karty i kodu ccv. I do skorzystania z takiej formy płatności będą namawiać Cię sprzedawcy. Pamiętaj jednak, że chargeback obowiązuje tylko dla płatności kartowych, przy czym nie ma znaczenia czy płacisz kartą kredytową, kartą debetową czy kartą przedpłaconą. Istotne jest, aby było na niej logo VISA lub MasterCard. Co ciekawe, obejmuje to również kartę pożyczkową YOLO – karta udostępniana przez firmę pożyczkową, a wydawana przez mBank z logo VISA.

Wiedzą o tym doskonale choćby biura podróży i starają się unikać płatności kartą, ot „terminal przed chwilą się zepsuł”, ale może pan/pani zapłacić gotówką, tuż za rogiem jest bankomat. Nie ulegaj! W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że chargeback jest „ubezpieczeniem” usługi, za którą płacisz – ale skorzystasz z niego tylko wtedy, gdy zapłacisz kartą. Oczywiście musisz mieć świadomość, że nie daje to 100% gwarancji zwrotu środków, ale znacząco podnosi prawdopodobieństwo ich odzyskania.

Biura podróży wiedzą, że o wiele łatwiej będzie im walczyć z drobnymi płotkami, którymi (nie oszukujmy się) są klienci korzystający z ich usług, tacy jak Ty czy ja, niż z potężną instytucją jaką może być bank tudzież organizacja płatnicza. W takim też celu powstała procedura chargeback, żeby chronić nasz „malutkich klientów” (konsumentów) przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami czy błędami przy w obsłudze płatności kartą.

Oczywiście nie ma znaczenia czy zapłacisz kartą debetową czy też kartą kredytową, nie ma również znaczenia czy będzie to Visa czy też MasterCard, ważny jest fakt wykonania płatności kartowej za towar/usługę.

  • zobacz też: karty kredytowe – z którymi możesz skorzystać z chargeback

 

Jeśli musisz skorzystać z chargeback

Jeśli (odpukać) okazało się, że musisz skorzystać z chargeback, to:
Getin Bank Lokata na NOWE ŚRODKI

  • jak najszybciej i jeszcze na etapie korzystania z potencjalnego towaru/usługi zgromadź niezbędne materiały/dokumenty, dzięki którym udowodnisz, że towar lub usługa są inne, niż w zamówieniu, np. prospekty z hotelu (zdjęcia/foldery, oświadczenie z hotelu), raporty policyjne (kradzież karty), oświadczenie kuriera (uszkodzony towar) itd.,
  • zgłoś reklamację do swojego banku, który w Twoim imieniu, który w naszym imieniu przekaże to do wystawcy karty (VISA lub MasterCard) i rozpocznie procedurę chargeback – bank ma obowiązek przyjąć od Ciebie taką reklamację i rozpocząć chargeback,
  • możesz zostać poproszony o dodatkowe dokumenty: wydruki z terminala, raport policji itp., o których wspomnieliśmy powyżej,
  • po uruchomieniu procedury chargeback przez bank, ten ostatni kontaktuje się z agentem rozliczeniowy, a agent już bezpośrednio dostawcą usługi lub produktu (np. sprzedawcą). Jeśli sprzedawca nie zrobi nic, uzna reklamację, albo nie uzna reklamacji ale nie jest w stanie dostarczyć dowodów obalających zastrzeżenia klienta, wówczas reklamacja zostaje uznana, a Ty jako klient, możesz liczyć na zwrot.

Jak widać z Twojego punktu widzenia procedura chargeback ogranicza się jedynie do:

  • złożenia reklamacji w banku oraz
  • ewentualnie uprzedniego zabezpieczenia dowodów świadczących o tym, że nie otrzymałeś zamówionego towaru/usługi/itp.

 

Ile masz czasu na reklamację?

Bank Millennium Karta Millennium ImpresjaZawsze należy to zrobić to jak najszybciej, np. bezpośrednio po otrzymaniu wadliwego towaru czy usługi albo po przejrzeniu wyciągu bankowego, tudzież po tym, gdy zauważysz „nieautoryzowaną” transakcję w systemie banku, w którym posiadasz kartę, im szybciej, tym lepiej.

Czas na złożenie reklamacji to (z reguły 120 dni), ale nie radzimy z tym zwlekać – im szybciej złożysz reklamację i im szybciej Twoja reklamacja zostanie uznana, tym szybciej otrzymasz zwrot pieniędzy.

W niektórych sytuacjach (np. opłacasz kartą wyjazd, który ma odbyć się za pół roku), masz 540 od wykonania transakcji, choć na zgłoszenie reklamacji masz do 120 dni od czasu dostarczenia / wykonania usługi.

Pamiętaj – im szybciej, tym lepiej.

 

Dlaczego Twój bank „da radę” z chargeback

Bank Millennium Karta Millennium AlfaTak jak już wspomnieliśmy powyżej, często my klienci jesteśmy zbyt malutcy w potyczkach klient – sprzedawca. Pół biedy, jeśli towar czy usługę nabyliśmy w Polsce, możemy wówczas nawet próbować pojechać na miejsce, żeby żądać wymiany towaru czy zwrotu pieniędzy. Jeśli jednak trafiliśmy na nieuczciwego hotelarza na antypodach, to trudno będzie nam samemu dochodzić swoich praw. Nam tak, ale bank może dać radę.

Tak naprawdę, to nie Twój bank będzie „boksował się” z nieuczciwym przedsiębiorcą, ale będzie to za niego robiła organizacja płatnicza, np. Visa czy MasterCard. I to właśnie Twój bank we współpracy z organizacją płatniczą sprawi, że pieniądze za nieuczciwą usługę czy towar zostaną zwrócone na Twoje konto.

Pamiętaj, będziemy to powtarzać wielokrotnie, że z chargeback skorzystasz tylko wtedy, gdy za towar/usługę zapłacisz kartą.

A pod poniższym odnośnikiem znajdziesz listę kart, z którymi zgarniesz voucher czy zwrot części wydatków i które możesz wykorzystać do procedury chargeback:

 

Chargeback – podsumowanie

Chargeback to Twoje prawo, nie obowiązek!

Pamiętaj, że możesz korzystać z chargeback tylko, jeśli zapłacisz kartą i jak wspomnieliśmy powyżej, jest to jakby ubezpieczenie Twoich transakcji. Sprawdzaj też wyciągi kartowe albo obserwuj transakcje w systemie bankowym i reklamuj wszystkie, które nie są Twoimi operacjami.

Nie bój się chargeback – korzystając z chargeback możesz odzyskać pieniądze za wadliwy towar / usługę, na pewno nic nie stracisz.

Jeśli korzystałeś(-aś) z chargeback, to podziel się informacją w komentarzu – może się to przydać innym Czytelnikom.

 

Citi Handlowy Karta Citi + 400 zł do BiedronkiUdostępnij wpis na FB – w Polsce mamy ponad 30 mln kart płatniczych, którymi wykonujemy ponad 400 mln transakcji rocznie – na pewno wiele z nich podchodzi po chargeback, ale klienci nie są tego świadomi i poddają się jednocześnie dając dalsze pole do popisu nieuczciwym sprzedawcom, biurom podróży, itp:

podziel się wpisem, niech inni też wiedzą, że istnieje chargeback, więc mogą dochodzić swoich praw / odzyskać pieniądze!

Sprawdź karty kredytowe, z którymi możesz skorzystać z usługi chargeback, szczególnie rekomendujemy karty Citi – teraz w promocji spłata zadłużenia w innych bankach do 10.000 zł za darmo:

Po dodatkowe informacje odsyłamy do wpisu spłacaj za darmo zadłużenia w innych bankach do 10.000 zł korzystając z karty kredytowej Citi Simplicity.

 

Karty kredytowe z chargeback

Karty kredytowe z Chargeback – sprawdź karty kredytowe z naszego zestawienia. Z każdą z kart kredytowych skorzystasz z usługi chargeback, a z wybranymi także voucher czy ekstra premia:

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta Citi + Oppo AX 7

do 2019-11-20

Ekstra bonus

gadżet

📱Smartfon Oppo AX 7

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta Citi + voucher do Leroy Merlin

do 2019-12-12

Ekstra bonus

voucher

💳voucher 400 zł do Leroy Merlin

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 14.29%

Karta +400 zł do Biedronki

do 2019-10-30

Ekstra bonus

voucher do 400 zł do Biedronki

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 0.00%

Pożyczka z karty RRSO 0%

do 2019-11-05

Ekstra bonus

moneyback

pożyczka konsolidacyjna RRSO 0%

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 14.19%

Karta Millennium Impresja

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

program 5% zwrotów; usługa chargeback

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 14.55%

Karta Millennium Alfa

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

zwrot 5% za wyb. zakupy; chargeback

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta kredytowa + Booking.com

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

💰do 4% zwrotu na Booking.com

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta kredytowa i rabaty do 50%

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

💰rabaty do 50%

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta kredytowa + voucher Allegro

do 2019-12-13

Ekstra bonus

voucher

💳voucher 400 zł do Allegro

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta Citi + 400 zł do mi-home

do 2019-12-02

Ekstra bonus

voucher

💳voucher 400 zł do mi-home.pl

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 51 dni

RRSO 10.47%

Karta kredytowa z Citi Specials

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

Do 15% rabatu w restauracjach programu Citi Specials

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 59 dni

RRSO 14.18%

Karta kredytowa

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

5% zwrotu za trans. za granicą, do 560 zł rocznie; punkty w programie Mastercard Priceless Specials

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 54 dni

RRSO 15.09%

TURBO karta kredytowa

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

moneyback

zwrot 3% za paliwo

Karta kredytowa
Karta kredytowa logo
okres bezodsetkowy 60 dni

Brak danych o RRSO

Karta dla firm

pr. bezterminowa

Ekstra bonus

dla firm bez zaświadczeń z ZUS i US

 

Polub naszą stronę i otrzymuj powiadomienia o promocjach bankowych!

 

 

👉 Najlepsze promocje (wybrane):

Konto na zdrowie BNP Paribas i pakiet Medicover na rok (wartość 1188 zł)

Konto na zdrowie BNP Paribas i pakiet Medicover na rok (wartość 1188 zł)

Muzyka z Tidal przez 2 lata za darmo z bezpłatną Citi Simplicity

Muzyka z Tidal przez 2 lata za darmo z bezpłatną Citi Simplicity

Lokata HAPPY Idea Bank

Lokata HAPPY Idea Bank

Bon 400 zł do mi-home (sklep Xiaomi) od Citibanku za przetestowanie bezpłatnej Simplicity

Bon 400 zł do mi-home (sklep Xiaomi) od Citibanku za przetestowanie bezpłatnej Simplicity


Podziel się opinią / komentarzem

Podaj wynik działania: trzy odjąć jeden. Odpowiedź wpisz słownie*  

4 komentarze

  1. Waldek wyraził(-a) opinię:

    W Rainbow (Centrum Janki k. Warszawy) bez żadnych problemów przyjmują płatności kartą, z automatu dokładnie tak samo jakbym płacił w sklepie kartą. Nawet nie sugerowali, że może bym zapłacił przelewem czy gotówką.

  2. Kuba wyraził(-a) opinię:

    Artykuł ciekawy, ale opisywana sytuacja dotyczy chyba tylko dużych hoteli i biur turystycznych. Jesteśmy w niewielkiej miejscowości w polskich górach. Kwatera – gotóweczka, pobliski sklepik – gotóweczka, jakaś knajpka po drodze – karty obsługują ale też wolą płatność gotówką.
    W większości napotkanych miejsc żadnych kart, albo krzywo patrzą na karty i choćbyśmy chcieli to z chargebacku się nie skorzysta. Na szczęście wziąłem więcej gotówki bo już bylibyśmy w drodze powrotnej :(

  3. katek wyraził(-a) opinię:

    szczerze mówiąc, nie miałem jeszcze okazji z tej opcji skorzystać ale na pewno w jakimś tam sensie jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie naszych finansów i transakcji jakie kazdego dnia wykonujemy czy to kartą czy telefonem itd. Jak dla mnie bardzo fajna i przydatna opcja.

  4. ccc wyraził(-a) opinię:

    Chargeback jest rzeczywiście przydatny. Jakiś czas temu kupiliśmy dziecku grę na telefon w googleplay, która kosztowała N zł. Podczas ściągania gry coś stało się z telefonem, tak że nie można było jej ściągnąć do końca, więc nie można było zwrócić gry, bo nie była zainstalowana, a z drugiej strony środki jednak zostały z karty pobrane. Skorzystaliśmy z chargeback w ramach T-Mobile Usługi Bankowe (nie wiem, czy to nie był wtedy jeszcze Alior Sync) i już po dwóch dniach środki mieliśmy na rachunku. Czy udałoby się to bez chargeback – trudno powiedzieć.